Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag /


Espen Schjetne og Thor-André Skrefsrud (red.)
Bok Flerspråklig 2018
Flere språk: Bokmål, Nynorsk
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Gyldendal , 2018
Omfang
312 s. : ill.
Opplysninger
Opplagshistorikk: 3. oppl. 2020 (Nkr 409.00). - Elevgrunnlaget i skolen er mer sammensatt enn tidligere. Det utfordrer utdanningsfeltet til å øke bevisstheten om mangfold, aktivt motvirke fordommer og stereotypier, og til å utforske alternative læringsarenaer. I boken rettes oppmerksomheten mot PEL-faget i et flerkulturelt samfunn. Gjennom sytten kapitler søker erfarne forskere og lærerutdannere fra en rekke universiteter og høgskoler i Norge å belyse det flerkulturelle klasserommet fra ulike innfallsvinkler. Noen av kapitlene søker å fange inn barnets mangfoldige verden og mangfold i undervisning og skolehverdag. I andre kapitler rettes oppmerksomheten mot mangfold sett i lys av politikk og verdigrunnlag. Viktige spørsmål som belyses i boken er: Hva innebærer lærerkompetanse i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn? Hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser er sentrale i møte med en kulturelt - og religiøst mangfoldig elevgruppe? Hvordan legge til rette for en undervisning som tar hensyn til elevenes mangfoldige erfaringer og forutsetninger? Hvordan aktualiseres verdier og verdigrunnlaget i en mangfoldig skole? Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærerutdannere, forskere og andre som er opptatt av mangfold og skole.. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
Emner
Flerkulturell kommunikasjon
Flerkulturell pedagogikk : (NO-TrBIB)HUME07885
Lærerrollen
Lærerrollen((NO-TrBIB)HUME24380)
Vis mer...
Dewey
ISBN
978-82-05-51225-2

Andre utgaver/formater

Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag /
Thor-André Skrefsrud Espen Schjetne
Espen Schjetne og Thor-André Skrefsrud (r...

Bok · Flerspråklig · 2018

Bibliotek som har denne