Bærekraftdidaktikk
Ole Andreas Kvamme og Elin Sæther (red.)
Bok Bokmål 2019 · Lærebøker
Utgitt | 2019
|
---|---|
Omfang | 223 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | Bærekraftig utvikling er blitt et nøkkelbegrep i samfunnsdebatten både lokalt og globalt. Bakgrunnen er en verden preget av økologisk krise, global oppvarming og sosiale forskjeller. Utfordringen er å endre innarbeidede praksiser, institusjoner og tankemønstre som truer livet på kloden. Nå blir bærekraftig utvikling prioritert som et tverrfaglig tema i fagfornyelsen av norsk skole.Denne fagboka tar konsekvensen av dette. Forfatterne viser hvordan en rekke skolefag kan bidra til undervisning i bærekraft. I kapitlene belyser de også betydningen av tverrfaglighet og hvordan bærekraft som en fagovergripende utfordring berører skolens samfunnsmandat. Til sammen er kapitlene bidrag til en bærekraftdidaktikk som utforsker grunnleggende spørsmål om bærekraftundervisningens innhold, metoder og begrunnelser. Bokas redaktører er Ole Andreas Kvamme og Elin Sæther som begge er ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Kari Beate Remmen, Eva Thue Vold, Magne Dypedahl, Håvard Johnsrud Evang, Erik Knain, Karsten Korbøl, Kari Anne Rødnes og Marianne Ødegaard.Ole Andreas Kvamme er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo og arbeider med et prosjekt om etikk og bærekraft i skole og utdanning.Elin Sæther er førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo og forsker på bærekraftdidaktikk i samfunnsfag med interesse også for tverrfaglige tilnærminger.
|
Emner | Bærekraft
Bærekraftdidaktikk Naturlære Naturlære(Førskoleopplæring og barneskoleopplæring) Vis mer... Samfunnsansvar
Bærekraftig utvikling : (NO-TrBIB)HUME20308 Didaktikk : (NO-TrBIB)HUME07882 Engelsk språk (Faget) : (NO-TrBIB)HUME07934 Etikk : (NO-TrBIB)HUME00240 Geografi : (NO-TrBIB)HUME09015 Historiefaget : (NO-TrBIB)HUME04050 Matematikk (Faget) : (NO-TrBIB)HUME24532 Naturfag : (NO-TrBIB)HUME18728 Norskfaget : (NO-TrBIB)HUME07938 Samfunnsfag : (NO-TrBIB)HUME21120 Undervisningsmetoder : (NO-TrBIB)HUME07903 Miljølære(før- og barneskolen) Bærekraftig utvikling((NO-TrBIB)REAL005510) Didaktikk((NO-TrBIB)REAL013521) Miljølære Miljøvern((NO-TrBIB)HUME09405) bærekraft undervisning pedagogikk bærekraftig utvikling global utdanningspolitikk pedagogisk historie skjønnlitteratur litteratur matematikk samfunnsfag interkulturell kompetanse fremmedspråk engelsk naturfag geografi etikk |
Sjanger | Lærebøker : (NO-TrBIB)REAL030093. - Lærebøker((NO-TrBIB)REAL030093) . - Lærebøker((uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/184)
|
Dewey | |
ISBN | 8245024279. - 9788245024272
|