Kunstens betydning? : utvidede perspektiver på kunst og barn & unge


Lisbet Skregelid, Kristian N. Knudsen (red.)
Bok Flerspråklig Kunstens betydning?
Flere språk: Bokmål, Engelsk, Dansk

Digital utgave: Søke-URL
Medvirkende
Omfang
1 online (nettilkoblet) ressurs (363 sider) : illustrasjoner
Opplysninger
Hvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av interne og assosierte medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder i Kristiansand.I antologien argumenteres det for at det er sentralt å forske på barn og unges møter med kunst og kunstnerisk praksis direkte, men det er også relevant å utvide forskningshorisonten og forske på kunstfaglige problemstillinger som også indirekte berører barn og unge. Bokens undertittel peker på et ønske om å anvende en utvidet forståelse av begrepene kunst og barn og unge, som også kommer til uttrykk i relasjon til antologiens temaer, innhold og forskningstilnærminger.Antologiens studier omhandler både barn og unges omgang med visuell kunst, musikk og teater i og utenfor barnehage, skole, kulturskole, og prosjekter som er mer i randsonen av denne målgruppen. Antologien er derfor ikke bare opptatt av hvilken betydning kunst og kunstnerisk praksis har for barn og unge, men også for samfunnet generelt. Antologien retter seg mot et bredt fagfelt og kan være interessant for alle som er opptatt av kunstens plass og betydning i skole og samfunn og i forskningen selv.. - Why do children and young people need art? How do we rationalize the significance of art in society? This anthology is based on research carried out by members of the multidisciplinary research group Art and Young People at the Faculty of Fine Arts of the University of Agder in Kristiansand.The contributing authors argue in favor of research into children’s and young people’s actual experience of art and artistic practices as well as issues within the arts that affect them indirectly. The book’s subtitle indicates a desire to employ a wider understanding of the notions of art and childhood and youth, which is also evident in the themes, content and research approaches it includes.The chapters span both children’s and young people’s interaction with visual art, music, theater within and outside the context of preschool, school and extracurricular programs, and projects that are more on the periphery of these areas. The authors are thus not just interested in the importance of art to children and young people, but to society in general as well. This anthology is aimed at readers across a broad spectrum of academic disciplines, but will also be of interest to all those concerned with art’s place and meaning in schools, in society, and in research itself.
Emner
Dewey
ISBN
978-82-02-73872-3 : e-bok (*.pdf). - 978-82-02-76328-2 : e-bok (*.Epub). - 978-82-02-76329-9 : e-bok (*.html). - 978-82-02-76330-5 : e-bok (*.xml)
ISBN(galt)
9788202759988 978-82-02-75998-8

Andre utgaver/formater

Kunstens betydning? : utvidede perspektiver på kunst og barn & unge
Kunstens betydning
Lisbet Skregelid, Kristian N. Knudsen (re...

Bok · Bokmål · 2022
Digital utgave: Søke-URL

Bibliotek som har denne