Pedagogikkens språk : kunnskapsformer i pedagogikkvitenskap
Herner Sæverot og Tobias Werler (red.)
Bok Flerspråklig 2017
Flere språk: Bokmål, Engelsk, Dansk, Svensk
Utgitt | Oslo : Gyldendal akademisk , 2017
|
---|---|
Omfang | 277 s. : fig.
|
Opplysninger | "Denne vitenskaplige antologien er et resultat av samtaler holdt i rammen av The Bergen Annual Educational Conversation, ... ". -- Forord, s. 5. - Språk. -- Formål og spørsmål. -- Vitenskap. -- Handlingsteori. -- Didaktikk. -- Handlingsformer. - Pedagogikk har sitt eget språk med mange begreper. Billedlig sagt har pedagogikkfaget sin egen semantikk, etymologi og grammatikk, med mange ulike dialekter. Det betyr at faget er bygget opp av et språk som skiller seg fra andre fagspråk. Før praksis og forskning kan gjennomføres på en pedagogisk begrunnet måte, må man lære seg pedagogikkdisiplinens språk - dens begreper, teorier og kunnskapsformer.Formålet med denne boka er å bidra til forståelse av pedagogikkens språk og dens grunnleggende kunnskapsformer. Forfatterne er fagpedagoger fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Tyskland - alle med unik innsikt i pedagogikkens fagspråk. Bidragene er organisert rundt seks hovedtemaer: språk formål og spørsmål vitenskap handlingsteori og spørsmål didaktikk handlingsformer.
|
Emner | Utdannelse - filosofi og teori
bibliografi - forkortelser Begreper : (NO-TrBIB)HUME06043 Didaktikk : (NO-TrBIB)HUME07882 Vis mer... Forskning : (NO-TrBIB)HUME01535
Pedagogisk teori : (NO-TrBIB)HUME25033 Teori og praksis : (NO-TrBIB)HUME01527 Vitenskap : (NO-TrBIB)HUME01534 fagspråk Pedagogikk((NO-TrBIB)HUME07881) pedagogikk pedagogisk teori didaktikk pedagogikkvitenskap kunnskapsformer handlingsformer refleksjon skjønn taus kunnskap teorier |
Dewey | |
ISBN | 978-82-05-49390-2
|