Læreboka som ressurs for trening og utvikling av muntlige ferdigheter i norsk på VG1 : Masteroppgave i nordisk didaktikk institutt for lærerutdanning og skoleforskning.


Krisitne Lunåshaug Martinsen
Bok 2015 krisitne Lunåshaug Martinsen
Digital utgave: Læreboka som elektronisk ressurs
Utgitt
Oslo : Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo , 2015
Omfang
86 s.
Opplysninger
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvorvidt lærebøker i norsk på vg1 kan være en ressurs for læreren i planleggingen og gjennomføringen av undervisning i trening og utvikling av muntlige ferdigheter. Ideen til oppgaven kom på bakgrunn av to gjengående konklusjoner. 1: De grunnleggende ferdighetene, og spesielt muntlige ferdigheter, har fortsatt ikke et særlig godt fotfeste i skolen (Hertzberg 2012, jf. Møller, Ottesen & Hertzberg 2010, Møller Prøitz & Aasen 2009, Hodgson, Rønning, Skogsvold & Tomlinson 2010, Skjelbred & Aamotsbakken 2010). 2: Lærebokas påvirkning på planlegging og gjennomføring av undervisning er fortsatt stor, og det er all grunn til å tro at den fortsatt kommer til å være det (Bueie 2003, jf. Rogne 2009, Hodgson et.al 2010). Problemstillingen for oppgaven lyder: Hvordan legger lærebøker i norsk på vg1 til rette for trening og utvikling av muntlige ferdigheter? Basert på den reviderte versjonen av læreplan i norsk for vg1, relevant teori og tidligere forskning utarbeidet jeg et kategorisystem for muntlige ferdigheter hvor å lytte, å samtale, å diskutere, å fortelle, å presentere og å dramatisere fungerer som de seks overordnede kategoriene for å dekke feltet «muntlige ferdigheter». Gjennom en kvalitativ analyse av fagteksten, og et kvantitativ analyse av oppgavene i lærebøkene, har jeg kommet frem til at lærebøkene i stor grad ivaretar de ulike muntlige ferdighetene i tråd med hva læreplanen legger opp til, og at det er et stort potensiale for trening og utvikling av muntlige ferdigheter med lærebøkene som utgangspunkt.
Emner
Dewey

Bibliotek som har denne