Profesjonelt arbeid i grensesoner : skoleforbedring på tvers av virksomheter
Ruth Jensen
Bok Bokmål 2018
Digital utgave: Søke-URL
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2018
|
Omfang | 176 s. : fig.
|
Opplysninger | PROFESJONELT ARBEID I SKOLEN innebærer ofte samarbeid i team på tvers av virksomheter, i det vi kan kalle grensesoner. Slikt arbeid kan gi mange gevinster, men medfører også utfordringer for de involverte. I denne boka tematiseres arbeid i team der deltakere fra ulike profesjoner arbeider med skoleforbedring. Boka presenterer internasjonal forskning og empiriske analyser og resultater fra to forskningsprosjekter, samt metodologiske tilnærminger i prosjektene. Den gir innsikt i de prosessene som karakteriserer profesjonelt teamarbeid med skoleforbedring i grensesoner. Kulturhistorisk aktivitetsteori gir det teoretiske rammeverket for analyser av samtaler i prosjektteam. Analysene viser hvordan arbeidet blir innovativt, og hvordan det kan gi avtrykk i skolers praksis. I tillegg tematiserer boka hvordan redskaper tas i bruk, hvordan arbeidsfordeling tar form, og hvordan ledelse konstitueres og utøves. Boka henvender seg til alle som er interessert i profesjonelt arbeid i grensesoner og i skoleforbedring som forskningsfelt. Den vil være spesielt aktuell for forskere ved universiteter og høyskoler, men også for studenter og ansatte i skolen.
|
Emner | Bajau (Folk) : (NO-TrBIB)HUME27702
Pedagogisk teori : (NO-TrBIB)HUME25033 Skoleadministrasjon Skoleledelse : (NO-TrBIB)HUME24650 Vis mer... Skoleutvikling : (NO-TrBIB)HUME24682
skoleadministrasjon teamarbeid kvalitetsutvikling skolen aktivitetsteori samarbeid ledelse skoleforbedring forskning metode |
Dewey | |
ISBN | 9788202482480
|
Profesjonelt arbeid i grensesoner : skoleforbedring på tvers av virksomheter
Ruth Jensen
Bok · Bokmål · 2019
Ruth Jensen
Bok · Bokmål · 2019