Aktivitetsplikten i praksis


Kari Stamland Gusfre ; foto: Casper Kongstein
Bok Bokmål 2018
Medvirkende
Kongstein, Casper (fotogr.)
Utgitt
Oslo : Pedlex , [2018]
Omfang
59 sider : illustrasjoner
Opplysninger
Nulltoleranse og skolens aktivitetsplikt beskriver endringen i loven, definerer mobbing og omtaler konsekvensene av mobbingen. -- Aktivitetsplikt for et trygt og godt skolemiljø trekker fram hva det medfører at skolemiljøet ikke er trygt. -- Aktivitetsplikten i praksis viser hvordan skolen kan jobbe blant annet med aktivitetsplan, varsling mm. -- Tiltak når elevene ikke har det trygt og godt på skolen foreslår tiltak blant annet for elever som viser sosiale og emosjonelle vansker og når det har oppstått konflikter i klasser.. - Dette heftet er skrevet med utgangspunkt i det nye regelverket, og retter seg spesifikt inn mot § 9 A-4 som omhandler skolens aktivitetsplikt. Denne plikten skal sikre at alle elever har et trygt og godt skolemiljø. Den aller viktigste innsatsen for et godt skolemiljø som er fritt for krenkelser, skjer gjennom forebygging. Dette heftet handler imidlertid om hva skolen skal gjøre når det likevel oppstår negative situasjoner i skolemiljøet. Det nye regelverket har som formål at skolen skal handle raskt og riktig dersom det foreligger mistanke eller kunnskap om at en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Endring av lovverket krever endring av praksis. Innholdet i heftet kan fungere som innspill til skoler i arbeidet med å operasjonalisere regelverket, det vil si hvordan lovverket kan forstås og tolkes, og hvilke konsekvenser dette får for pedagogisk praksis. «Når jevnaldrende tør å blande seg inn og gi støtte til den som mobbes, avtar som regel mobbingen,»
Emner
Norge : Opplæringslova
Skolemiljø
mobbing skolen lover jus skolemiljø atferd
Dewey
ISBN
978-82-8372-058-7(h.) : Nkr 158.00

Andre utgaver/formater

Aktivitetsplikten i praksis
Kari Stamland Gusfre

Bok · Bokmål · 2018

Bibliotek som har denne