Trafikkpedagogikk


Jarl Ove Glein, Ståle Lødemel
Bok Bokmål 2017
Digital utgave: Søke-URL
Medvirkende
Utgitt
Bergen : Fagbokforl. , cop. 2017
Omfang
418 s. : kol. ill.
Opplysninger
Denne boka er ment å bidra til å kvalitetssikre og styrke bilføreropplæringen. Den er skrevet for trafikklærerstudenter, trafikklærere, førerprøvesensorer og andre som arbeider med trafikk- og føreropplæring. De tre første kapitlene omhandler kjerneområdet og relevante tema i forhold til pedagogikk generelt. Tema i føreropplæring kan skille seg fra prioriteringer i annen lærerutdanning. Kapitlene ser instruksjon og ferdighetslæring i en helhetlig undervisnings- og læringssammenheng, og danner grunnlag for de øvrige kapitlene. De neste tre kapitlene tar for seg trafikkpedagogikk. De handler om undervisning og læring, læringsutbytter, læremål, tidsforbruk, stoffmengde, vurdering, undervisningens organisering og gjennomføring med mer. En utfordring i føreropplæringen er å finne god balanse mellom instruksjon og veiledning, og den noe diffuse hybriden veiledet instruksjon i overgangen mellom disse. De siste kapitlene omhandler de fire trinnene i føreropplæringen. Her finner du didaktiske råd om undervisningens gjennomføring samt faglig og metodisk innhold. Jarl Ove Glein er pensjonert førstelektor i pedagogikk ved NTNU i Trondheim Ståle Lødemel er førstelektor i trafikkpedagogikk ved Nord universitet.
Emner
Trafikk opplæring
Trafikkpedagogikk
kjøreopplæring føreropplæring trafikkpedagogikk trafikkopplæring undervisning trafikkdidaktikk
trafikklærere
Dewey
ISBN
978-82-450-2163-9 : Nkr 525.00

Bibliotek som har denne